SEO kezdőknek

Aki egyszer abba a hatalmas fába vágja a fejszéjét, hogy egy jól működő, “keresőbarát” honlapot épít vagy építtet, annak elég hamar meg kell barátkoznia kell a SEO-val. Ha már tudod az alapokat, akkor ez a cikk biztosan nem neked szól. Egyébként viszont arra ösztönözlek, hogy olvasd el ezt a cikket, hogy legyen egy áttekintő képed arról, mi is a SEO. Ha nem hiszed, hogy ez egy fontos dolog, akkor bátran írd be a keresőbe. A Google keresője “csupán” 742 000 000 találatot dob… 0,62 másodperc alatt.

Mi az a SEO?

A SEO egy angolból átvett mozaikszó, és keresőoptimalizálást jelent (search engine optimalization). Gyakorlatilag ennek segítségével növelhető a weboldal forgalma mind mennyiségben, mind minőségben (konverzió). Emellett a cég/vállalkozás/márka arculaterősítését is befolyásolja, mert egy jól kivitelezett keresőoptimalizálás erősíti az oldal pozícióját a találati listán egy adott szegmensben. Az egészben a legszebb pedig az, hogy mindezt nem fizetett (hanem úgynevezett organikus) találatokkal hozza.

A sikeres optimalizáláshoz a kulcs a célközönség gondolkodásának a megértése. Mit jelent ez? Nem a keresőrobotoknak írjuk az oldal tartalmát, hanem embereknek. Meg kell fejteni, hogy mire keresnek az emberek az interneten, milyen szavakat használnak a kereséskor, és milyen tartalomra kíváncsiak az adott területen. Ez itt a lényeg egyre inkább! Persze közben ki kell elégítenünk a növekvő intelligenciájú keresőrobotok információéhségét, szóval a gyakorlatban egy kicsit ezeknek az algoritmusoknak is írunk.

Az alábbiakban arról lesz szó, hogy miként optimalizálhatjuk a weboldalunkat, pontosabban annak egy oldalát hatékonyan, miközben igyekszünk a felhasználóknak írni az oldalon lévő szövegeket.

A keresőmotorokról

A keresőmotorokat olyan gépekhez lehetne hasonlítani, amik válaszokat dobnak a feltett kérdésre. Feltérképeznek több milliárd információforrást, és több ezer tényező alapján eldöntik, hogy melyik forrás adja meg a legpontosabban a választ a feltett kérdésre.

Ez úgy történik, hogy a keresőmotorok rendszerezik az interneten található tartalmakat (weboldalak, dokumentumok, képek, videók stb.). Ezt a folyamatot crawlingnak, indexelésnek és rankingnak nevezik. Ezekről később fogunk szót ejteni.

Melyek az organikus találatok?

Ahogyan korábban szó volt róla, organikus találatoknak nevezzük azokat a keresési eredményeket, melyekért nem fizettünk. Régebben a fizetett hirdetéseket könnyen lehetett azonosítani, mert a böngészőben címkézve jelentek meg. Az organikus találatok ezek alatt, egységes megjelenéssel tűntek fel.

A találati oldalakon (search engine results pages, azaz SERPs) korábbinál jóval több hirdetési és dinamikus organikus keresési formátumokkal (ún. SERP funkciók) találkozhatunk. Erre példák a kiemelt részletek (vagy válaszdobozok), képnézegetők stb., és egyre inkább terjednek. Például, ha rákeresünk a Google-ban Pécs időjárására, akkor az első találat nem egy link lesz valamelyik előrejelző oldalra, hanem egyből a SERP-ben jelenik meg. Ha pedig begépeljük a “Szeged pizza” kifejezést, akkor a helyi pizzériák vannak felsorolva térképpel, nyitvatartási idővel, linkkel és elérhetőségekkel. Praktikus.

Fontos észben tartani, hogy a keresőmotorok bevételei a hirdetésekből származnak. Az a céljuk, hogy a keresési feladatokat egyre jobban oldják meg (a SERP-en belül), hogy az emberek visszatérjenek, és hogy utóbbiakat hosszabb ideig tartsák a SERP-eken.

A Google egyes SERP funkciói organikusak, ezért a SEO-val befolyásolhatóak. Ilyenek például a kiemelt részletek (előnyben részesített organikus találat, mely egy választ jelenít meg egy dobozon belül), és releváns kérdések. Természetesen van számos olyan keresési funkció, mely jellemzően nem befolyásolható a SEO-val annak ellenére sem, hogy nem fizetett hirdetés. Ezek olyan funkciók, melyek védett adatforrásokból származnak, amilyen a Wikipédia, WebMD és az IMDb.

Miért fontos a SEO?

Bár fizetett hirdetések, a közösségi média és más online platformok generálnak forgalmat a honlapokon, az internetes forgalmat a keresőmotorok irányítják. Az organikus keresési eredmények több digitális ingatlanra terjednek ki, hitelesebbnek tűnnek a hozzáértő keresők számára, és sokkal több kattintást kapnak, mint a fizetett hirdetések. Például az Egyesült Államokban történő keresések csupán 2,8 százalékában kattintanak az emberek fizetett hirdetésekre.

A SEO az egyetlen online marketing megoldás, amely ha megfelelően van beállítva, folyamatos hasznot hoz ráfordítás nélkül. Ha olyan tartalmat tudunk készíteni, ami megérdemli a jó helyezést a megfelelő kulcsszavakra, akkor az idővel jelentős forgalmat generálhat, miközben a hirdetésekbe folyamatosan tolni kell a pénzt, hogy a kívánt forgalom meglegyen.

A keresőmotorok egyre okosabbak, de még mindig segítenünk kell nekik. A honlapunk optimalizálása segít hasznosabb információhoz juttatni a keresőmotorokat, így az általunk létrehozott tartalmat megfelelően tudják indexelni és megjeleníteni a keresési találatok között.

Érdemes SEO-szakembert fogadni, vagy megkeresni egy ügynökséget?

Az időnktől, tanulási hajlandóságunktól és a honlapunk összetettségétől függően valamilyen szinten el tudunk végezni keresőoptimalizálást (SEO). De egy szakértő segítségét is igénybe vehetjük. Bármelyik megoldás jó!

Ha az utóbbi felé hajlasz jó tudni, hogy sokan kínálnak ilyen szolgáltatásokat az interneten, mint SEO-szakemberek, -ügynökségek stb., ám a nyújtott szolgáltatás minősége is ilyen széles skálán mozog. Ha tudod, miként válaszd ki a jó szakembert vagy céget, azzal sok pénzt és időt takarítasz meg. Sőt, a helytelen SEO-technikák több kárt okozhatnak, mint amennyi hasznot hoznak.

White hat és black hat SEO

A White hat SEO a teljesen szabálykövető SEO-technikákra utal, és az a célja, hogy a legjobb minőséget adja a felhasználóknak. A Black hat SEO ennek éppen az ellenkezője, vagyis olyan eljárások, melyeknek a keresőmotorok megtévesztése vagy becsapása a célja. Bár a Black hat SEO működhet, óriási kockázatot is hordoz magában, mert az oldalt a keresőmotorok megbüntethetik és/vagy deindexálhatják (eltávolítják a keresési eredmények közül), továbbá nem is túl etikus eljárás. Megbüntett honlapok vittek már csődbe vállalkozásokat.

Szóval igen fontos jól megválasztani, hogy melyik SEO-szakember vagy -ügynökség végzi a honalpunk keresőoptimalizálását.

A SEO-iparág és a keresőmotorok közös érdeke

A keresőmotorok a honlapok tulajdonosainak az érdekeit keresik. Valójában a Google kiadott egy kezdőknek szóló útmutatót, Search Engine Optimization Starter Guide címmel. Támogatják a SEO-közösség erőfeszítéseit is. A digitális marketing konferenciákra rendszeresen elmennek vezető keresőmotorok képviselői. A Google támogatja a webmestereket és a SEO-szakembereket egy fórumon (Webmaster Central Help Forum) és egy élő üzenőfalon keresztül. De mindezt miért? Azért, mert az érdek közös: mindenki akkor marad a piacon, ha a felhasználók elégedettek. És jobb együttműködni, mint a nagy ellentétek közepette elvérezni.

Bár a webmestereknek szóló útmutatók keresőmotoronként változnak, az alapelv ugyanaz: Ne próbáljuk meg becsapni a keresőmotort. Inkább adjunk egy nagyszerű online élményt a felhasználónak. Így a keresőmotorok útmutatóit követve kiszolgálhatjuk a felhasználó igényeit és céljait.

A Google webmestereknek szóló útmutatója

Alapelvek:

  • A felhasználóknak készítsük a honlapot, ne a keresőmotornak.
  • Ne tévesszük meg a felhasználót.
  • Ne trükközzünk a helyezésünk javítása érdekében. Nyugodtan elmondanánk az egyik Google-alkalmazottnak, hogy mit csináltunk az oldalunkkal? Ha igen, az jó jel.
  • Kérdezzük meg magunktól: “Hasznos ez a felhasználónak? Ezt tenném akkor is, ha nem lennének keresőmotorok?”
  • Gondoljuk át, hogy mi tehetné a honlapunkat egyedivé, értékessé és vonzóvá.

Kerülendő:

  • Automatikusan generált tartalom
  • Tisztességtelen linképítés
  • Oldal létrehozása kevés eredeti tartalommal (pl. máshonnan másolt)
  • A keresőrobotoknak más tartalmat mutatni, mint a felhasználóknak
  • Rejtett szövegek és linkek
  • Kapuoldalak (olyan oldalak, melyeket úgy alakítottak ki, hogy jó rangsorolást érjenek el, de hasznos információt nem szolgáltatnak, csupán átirányítanak a nyitóoldalra)

A felhasználó igényeinek kiszolgálása

A fenti útmutatók megsértése helyett (a keresőmotorok kijátszása) törekedjünk a felhasználó igényeinek és céljainak a kiszolgálására. Miközben valaki keres az interneten, van a fejében egy kívánatos végeredmény. Ez lehet egy válasz egy kérdésre, egy koncertjegy, fotó egy kutyáról. Nos, ez a felhasználói igény.

Ha egy felhasználó rákeres a szalag szóra, lehet hogy egy díszes szalagot keres, szalagkábelt vagy fűrészlapot a szalagfűrészbe. A keresőoptimalizálás során a cél az, hogy a gyorsan gondoskodjunk a felhasználó által keresett tartalomról, az általa kínált formában.

A leggyakoribb igények:

Információ: Információ keres. Példa: “Hány szárnya van a méhnek?”

Navigációs: Egy adott honlapot keres. Példa: “jófogás”

Átirányítás: Valamit vásárolna. Példa: “olcsó Asus laptop”

Megnézhetjük a felhasználói igényeket, ha rákeresünk a kulcsszava(i)nkra, és elemezzük a jelenlegi találati oldalt (SERP). Például, ha egy slideshow-t találunk a lista elején, akkor minden bizonnyal az adott kulcsszó keresésekor az emberek képeket várnak. Az is segíthet, ha elemezzük, hogy az organikus találati lista élén lévő oldalak milyen tartalmat szolgáltatnak, amit mi nem.

Releváns, minőségi tartalommal előrébb kerülhetünk a találati listán, és ami még fontosabb, hitelesebbek és megbízhatóbbak leszünk a célcsoportunk szemében.

Az első lépés az, hogy elemezzük a saját honlapunk céljait, és ezután készítjük el a SEO-tervünket.

Az ügyfelem/saját céljai(m)

Minden honlap különböző, ezért fontos időt szánni az adott oldal üzleti céljainak megvizsgálására. Ez nem csak abban fog segíteni, hogy meghatározzuk, mire kellene a keresőoptimalizálásnak koncentrálnia, hol mérjük a konverziókat stb., de abban is, hogy miről tárgyaljunk SEO-projetek kapcsán az ügyfelekkel, vezetőkkel és így tovább.

Melyek a teljesítménymutatók (KPI = “Key Performance Indicators”), melyek a keresőoptimalizálásba történő befektetés eredményességének szintjelzői? Érdemes ezeket dokumentálni, még akkor is, ha ennyire egyszerű az egész:

A ____________ honlapon az elsődleges SEO KPI-m: ____________.

Néhány gyakori KPI:

  • Eladások
  • Letöltések
  • Feliratkozás hírlevélre
  • Kapcsolati űrlap kitöltése
  • Telefonhívások

Ugye érdekes, hogy a listában nincsenek benne a “helyezés” és “forgalom” célok? Ez nem véletlen, ugyanis a helyezés és a forgalom nem célok, hanem eszközök a célhoz. Az üzleti eredmény nem a forgalomból és a Google találati listáján lévő előkelő helyezésből fakad, hanem a vállalkozás életszerű céljainak eléréséből.

Nézzünk egy példát. Van egy speciális porszívót forgalmazó webshopunk, amely az alábbi mutatók valamelyikét hozza havonta. Melyiket választanád, amelyiket

  • 1000 látogató keresi fel, akik 10 megrendelést adnak le, vagy amelyiket
  • 300 látogató keresi fel, akik 30 megrendelést adnak le?

Ha azzal a céllal végzel keresőoptimalizálást az oldaladon, hogy konverziót hajts végre, akkor reméljük, az utóbbi lehetőséget választod.

Mielőtt tehát belevágunk a keresőoptimalizálásba, határozzuk meg az üzleti céljainkat, majd a SEO segítségével érjük el őket. Jól használva hosszútávú célok érhetőek el vele, melyek a valódi cégeket jellemzik.