Hogyan kerüld el a sandbox effektust az új honlapodon?

Az új weboldalakkal rendszerint elég nehéz jó helyezéseket elérni a Google találati listáján. Egyes szakemberek szerint egyenesen lehetetlen bármiféle helyezést elérni a keresőben, mert a domain még túl fiatal. Ezt nevezik gyakran sandbox effektusnak. (Ez nem azonos a Google programsorozatával, melyben iparági szereplőknek mutat be karrier lehetőségeket.)

Mi az a sandbox effektus?

Ez egy elég régi elképzelés. SEO szakemberek megfigyelték, hogy sokkal könnyebb helyezést elérni a Yahoo vagy a Bing keresőkben, mint a Google-ben. Innen származik a sandbox effektus teóriája.

A Sandbox effektus a Google keresőnek az az állítólagos algoritmusa, amelyik az új weblapokat nem engedi jól szerepelni a találati listán, ameddig le nem jár a több hónapos próbaidő. (Forrás: Wikipédia.)

Ezt a feni szakértők úgy tekintik, mint egyfajta szűrőt, ami olyan, mintha az új honlapokat nem engedné helyezést elérni az algoritmus, amíg el nem érnek egy bizonyos kort. Erről az életkorról sok vita zajlik. Egyesen néhány hónapot, mások akár egy teljes évet is mondanak.

Létezik Google sandbox?

A Google képviselői rendszeresen cáfolják egy sandbox szűrő létezését.

A Google állásfoglalása a sandbox effektusról
A 2016-os Twitter bejegyzés, amire sokan hivatkoznak

Azonban azt elismerik, hogy egy új domain igenis tapasztalhat valami sandbox effektushoz hasonlót. Azonban ez nem a honlap fiatal korára, hanem a bizalmi jelek hiánya miatt van. Az új weboldalnak talán még nincsen súlya, ezért az algoritmus nehezen tudja rangsorolni. Ezt John Mueller így fogalmazta meg:

Nincsen a hagyományos értelemben vett sandbox-unk, amire sok SEO szakember utal. Számos algoritmusunk van, melyek… hasonlónak tűnhetnek, de ezek csupán algoritmusok, melyek próbálják megérteni, hogyan illeszkedik az oldal az adott kulcsszavakra pályázó többi oldal közé. (John Mueller)

Tehát az új honlapod hátrányba kerülhet a keresőben, de a Google-nek nincsen egy előre meghatározott próbaidőszaka. Ezek szerint csupán arra van szükség, hogy a megfelelő bizalmi és minőségi jeleket sugározza az új oldal.

Hogyan kerülhető el a sandbox effektus?

Ha gyorsan túl akarsz jutni ezen a kezdeti időszakon, van néhány fontos lépés, amit meg kell tenni. Amint élővé válik a honlap, nagy erőkkel kezdj el dolgozni a minőségi tartalomgyártáson és a linképítésen. Az alábbi lépéseket jó minél előbb elvégezni.

1. Gyors indexelés

Ehhez először is felhasználóbaráttá kell tenni az oldalt. Ez magában foglalja a megfelelő színek, margók, térközök, betűstílusok és méretek használatát, a mobilra optimalizáltságot, és a használhatóságot stb. Ezt persze már elég késő az oldal publikálása után elvégezni. Ha komoly fejlesztővel dolgozol, akkor ezt ellenőrizni kell csak, de biztosan el lesz végezve.

Ezután ellenőrizd a honlap indexeltségét. Ehhez egyszerűen írd be a keresőbe: site:ahonlapodneve.hu és látni is fogod, hogy hány oldal van indexelve. Természetesen szoftverrel is vizsgálható az indexeltség. Az indexálási folyamatot felgyorsíthatod, ha regisztrálod a domaint a Google Search Console oldalán, és beküldöd az XML oldaltérképet.

A Google Search Console oldalán láthatod az indexálási és a felhasználói felület hibáit, valamint a javaslatokat a hibák javítására.

Indexálási hibák a Google Search Console-ban

UX problémák keresése

A tartalom minősége mellett a Google egyre inkább foglalkozik az UX (user experience = felhasználói élmény) mérésével is. Ha az oldalad nem gyorsan érhető el és használható, a Google nem fogja kedvező módon rangsorolni. Ezt megint a Google Search Conosle segítségével tudod feltérképezni. A “Bővítések” fülön két UX jelentést találhatsz, az “Alapvető webes vitals-mutatók” és “Mobilos használhatóság” rész alatt.

Az Alapvető webes vitals-mutatók három mérőszámot tartalmaz, amik többé kevésbé az oldalsebességgel vannak kapcsolatban, olyan tényezőkre irányítva a figyelmet, hogy milyen gyorsan töltenek be az elemek és válnak használhatóvá (interaktívvá). A Mobilos használhatóság arról ad képet, hogy milyen az oldal mobileszközön, megfelelőek-e a betű- és gombméretek, a tartalomszélesség stb.

Ha a Google talál valamilyen hibát az oldaladon, akkor ebben a két részben felsorolja őket – az érintett oldalakkal együtt -, és javaslatot is ad a megoldásukra.

2. Csatlakozz a szaknévsorhoz

Minél több a kapcsolat az oldalad és az internet között, annál jobb helyezéseket érhet el az oldalad. Egy új honlap számára a legjobb megközelítés az, ha csatlakozik azokhoz az online szaknévsorokhoz, melyek az adott iparági szolgáltatókat tömörítik.

Készíts egy Google Cégem profilt

Ha azt szeretnéd bizonyítani a Google-nek, hogy létezik a céged, a legjobb amit tehetsz, hogy regisztrálsz a Google saját szaknévsorába, ami a Google My Business (Google Cégem).

Miután a hitelesítés lezajlott, hozzáférhetsz a Google Cégem vezérlőpultjához, ahol feltöltheted a profilodat további részletekkel, például az üzleted helye, árkategóriája, nyitvatartása, honlapja, elérhetőségei, kommentek stb. Minél több infót adsz meg a Google-nek, annál jobban fog ismerni.

Amellett, hogy ez a regisztráció általánosságban sokkal hitelesebbé teszi a vállalkozásodat, a Google Cégem profil elérhetővé tesz a helyi keresési eredményekben, ahogy az alábbi példa mutatja:

Google Cégem találatok

Keress további helyi listákat

Más helyi online szaknévsor vagy lista szintén hozzájárul a netes láthatóságodhoz, bár kisebb mértékben. Arra viszont nincsen szükség, hogy azt az elavult SEO-gyakorlatot kövesd, hogy a több ezer létező listára feltold magad. Inkább azt javaslom, hogy azokra a helyi listákra igyekezz felkerülni, amiket tényleg használnak a környékeden a vásárlók.

3. Egy adott téma köré készíts tartalmat

A Google sokkal szívesebben rangsorol olyan oldalakat, melyek szakosodott oldalakról érkeznek. És az egyik legjobb módja, hogy bizonyítsd, értesz egy adott szakterülethez, hogy sok és minőségi tartalmat készítesz egy adott témához tartozóan. Ezért is fontos, hogy a tartalmaidat témacsoportok köré írd. Legalábbis az elején.

Ez azt jelenti, hogy témáról témára ugrálás helyett összpontosíts egy témára, és annyi szemszögből közelítsd meg, amennyiből tudod. Tegyük fel, hogy ózonos fertőtlenítéssel foglalkozol. Érdemes lehet ilyenkor egyetlen részletét megragadni a szakterületednek, és rengeteg anyagot elkészíteni ezzel az egy szegmenssel kapcsolatban. Ha ezt teljesen körbejártad, mehetsz a következőre.

A fenti példánál maradva először írhatnál a fertőtlenítésről. A sarokkő oldalad lehetne, hogy miért fontos fertőtleníteni a zárt tereket. Ezután több másodlagos oldalt is készíthetnél, például hogy milyen fertőtlenítési módszerek vannak, miben különböznek a fertőtlenítési módszerek egymástól, milyen a környezetre és emberre gyakorolt hatásuk, stb. Ezzel a módszerrel is csökkentheted a sandbox effektust.

4. Jelenítsd meg a pozitív látogatói statisztikákat

A Google azt állítja, hogy nem használja a viselkedési jelzéseket a rangsoroláskor, de ennek számos cáfolata van. Sokan úgy gondolják, hogy a pozitív látogatói statisztikák (látogatók száma, interakciók, honlapon töltött idő, kommentek, válaszok és megosztások) egy kis segítséget nyújtanak a keresőóriásnak rangsorolni az oldaladat. És ez segíthet a sandbox effektus csökkentésében.

Az első látogatók statisztikái

Természetesen szükség van pár valódi látogatóra az oldalon, hogy legyen mit mutatni a többi látogatónak. Ám egy új honlap esetében látogatókat szerezni nem is olyan könnyű. Az egyik dolog, amit megtehetsz, hogy a honlap vagy az üzleted publikálását megtámogatod egy hatékony helyi média, fórum, ismeretségi körben történő és közösségi oldalon folytatott kampánnyal.

Kösd le a látogatóidat

Úgy tervezd meg a honlapodat, hogy a látogatóidat interakcióra, és így hosszabb tartózkodásra ösztönözze. Persze ennek egy jelentős része az alapvető felhasználói élmény elérésére használt technikákból ered, mint a tartalom tagolása, könnyű navigáció, sok jó minőségű képi tartalom, és az idegesítő felugró ablakok hiánya. A cél ebben az esetben, hogy jó első benyomást kelts, és arra ösztönözd a látogatókat, hogy görgessenek.

Olyan elemeket is adhatsz az oldalhoz, melyek a kattintásra ösztönzik a látogatókat. Egy egyszerű ajánlásokra épülő rendszer simán elvégezheti ezt a munkát: a jelenlegi tartalom alapján ajánlott bejegyzések vagy termékek. És itt jön jól, ha egy adott téma köré építettél tartalmat, mivel számos szemszögből közelítesz meg egy témát, ezért a látogatókat viszonylag könnyű oldalról oldalra irányítani.

ha még egy lépéssel tovább akarsz menni, akkor a pozitív felhasználói viselkedést ösztönzőkkel is javíthatod. Például, ha van hűségprogramod, akkor megjutalmazhatod azokat a felhasználókat, akik megjegyzést vagy véleményt írnak az oldaladra, meghívják egy barátjukat vagy megosztják a tartalmadat a közösségi oldalukon.

5. Növeld a backlinkjeid számát

Az egyik legkomolyabb jele a domain erősségének, hogy milyen linkek mutatnak az oldalra máshonnan. Ha lehet, ezek stabil oldalakról jövő linkek legyenek. Ökölszabály, hogy minél több és magasabb minőségű weboldalról érkeznek a linkek az oldaladra, annál jobban fog benned bízni a Google. Így is csökkenthető a sandbox effektus.

A kihívás ebben, hogy találj olyan minőségi oldalakat, melyek hajlandóak linkelni téged. Különösen azért nehéz ez, mert a legtöbb SEO harcot vív a backlinkekért, és a csata idegesítő gyakorlattá vált.

Szerencsére még van egy megközelítés, ami viszonylag jól működik: találj olyan oldalakat, melyek már linkelik pár vetélytársadat. Mivel linkelnek már ebbe az iparágba azt jelenti, hogy érdeklődnek a szegmens iránt, és ez a tény növeli a siker esélyét. Sőt, ha több piaci vetélytársadnak is linkelnek azt mutatja, hogy nincsen kizárólagos kapcsolat a cégek között, és nyitottak további partneri kapcsolatra.

6. Hivatkozz minőségi forrásokra

Végül az is módja a honlapod és az internet között kapcsolat erősítésének, ha minőségi forrásokra linkelsz kifelé. Ez egy igen apró besorolási tényező, és persze sehol sincs a backlinkek erejéhez képest, de azért egy kicsit számít akkor, ha éppen építed a domained kezdeti erősségét.

Fontos megjegyezni, hogy ez a stratégia ingyen kivitelezhető, és csak kevés erőfeszítést kell tenni. Csupán annyi a feladat, hogy az tartalmadban legyenek erős külső forrásokra mutató linkek. Lényegében, idézz egy neves szakembert, hivatkozz egy elfogadott szervezet dokumentumára, vagy linkelj egy Wikipédia szócikkre, bármilyen tartalmat készítesz.

És ezt nem kell csupán a blogbejegyzésekre szűkíteni. Ha Woocommerce áruházad van, az egyes termékekhez linkelhetsz népszerű külső elemzéseket, videókat vagy a gyártó weboldalát. A főoldalon pedig feltüntetheted a megbízóid, partnereid véleményét az általad nyújtott szolgáltatásról.

Összegzés

Ha az úgynevezett sandbox effektus elkerülése érdekében tehát a legcélravezetőbb, ha meggyőzzük a Google-t rengeteg bizalmi jelzéssel. Van jó pár technika a tarsolyunkban, de a célzott tartalomfejlesztés és a linképítés legyen az elsődleges eszköz.

Forrás: https://www.searchenginewatch.com/2019/07/01/google-sandbox-2019/ és https://www.link-assistant.com/news/new-website-seo.html

Hogyan növelhető a honlapom sebessége?

A betöltési sebesség azt méri, hogy mennyi idő alatt töltődik be a tartalom egy adott oldalon. Mivel a felhasználók egyre türelmetlenebbek – azaz hamarabb akarnak tartalomhoz jutni -, a Google algoritmusa a gyorsabb betöltés részesíti előnyben, ezért ez az érték erős SEO-tényező.

A betöltési sebességről részletesebben

A betöltési sebességet gyakran összekeverik a honlap sebességével. Ez utóbbi valójában egy mintaoldal betöltési sebessége az adott oldalon. A betöltési sebesség ezzel szemben úgy is visszaadható, mint 1. az az idő, ami egy adott oldal összes tartalmi, kinézeti és funkcionális elemének megjelenítéséhez szükséges („page load time”), vagy 2. az időtartam, amíg a böngésző megkapja az első bájt információt a webszervertől („time to first byte”).

A betöltési sebességet különböző ingyenes eszközökkel lehet mérni, ilyen a Google PageSpeed Insights eszköze, ami négy fontos tényezőről ad tájékoztatást, melyek a First Contentful Paint (FCP), a First Input Delay (FID), a Largest Contentful Paint (LCP) és a Cumulative Layout Shift (CLS). Ezen a linken további információ olvasható ezen mutatók jelentéséről: https://web.dev/vitals/

A legjobb SEO technikák

Ahogyan arról korábban már szó volt a Google utal arra, hogy a honlap sebessége (és ennek eredményeképpen a betöltési sebesség) az oldalak besorolásának egyik tényezője. És a jelek arra utalnak, hogy a Google talán kifejezetten vizsgálja is az első bájtig eltelt időt a betöltési sebesség megállapításakor. Emellett egy lassabb oldalon a keresőmotorok kevesebb oldalt tudnak feltérképezni a rendelkezésre álló idő alatt, ami az indexelést negatívan befolyásolja.

A betöltési sebesség a felhasználói élmény szempontjából is fontos. A hosszabban betöltődő oldalak jellemzően magasabb elkattintási aránnyal rendelkeznek, a felhasználók is kevesebb időt töltenek az oldalon, és rosszabb a konverzió is.

Az alábbiakban felsorolunk számos módszert, amikkel eredményesen növelhető a betöltési sebesség:

Tömörítés engedélyezése

A Gzip használatával – ami egy szoftver a fájltömörítésre – csökkentheted 150 bájtnál nagyobb CSS, HTML és JavaScript fájlok méretét.

Ne használj azonban Gzip-et a képeknél, hanem Photoshop-ban vagy más eszközökkel végezd el a tömörítést, hogy be tudd állítani a képek minőségét.

CSS, JavaScript és HTML minimalizálása

A kód optimalizálásával (beleértve a szóközök, pontok és más szükségtelen karaktert), a kommentek, formázás és nem használt kódrészletek eltávolításával nagy sebességnövekedést tudsz elérni.

Átirányítások számának csökkentése

Amikor egy oldalt átirányítunk egy másik oldalra, a látogatóknak várniuk kell a HTTP kérés-válasz ciklus befejezésére. Képzeld el, ha ez az átirányítási lánc lenne a mobilnézethez: ˜„example.com -> www.example.com -> m.example.com -> m.example.com/home” Értelemszerűen, a két extra átirányítás lassítaná az oldalt.

A betöltést blokkoló JavaScript eltávolítása

A böngészők egy oldal megjelenítése előtt a HTML elemzésével felépítenek egy DOM-fát. Ha a folyamat során a böngésző egy szkriptbe ütközik, először ki kell bontania, és csak utána tud továbbhaladni az építkezéssel.

Böngésző gyorsítótárazásának kihasználása

A böngészők rengeteg információt gyorsítótáraznak, például stíluslapokat, képeket, JavaScript fájlokat stb. Ez azért hasznos, mert így a böngészőnek nem kell újratöltenie az egész oldalt, amikor egy látogató visszatér. WordPress-ben ennek az időtartamát állíthatjuk be manuálisan vagy plugin segítségével. A legtöbb esetben egy évet ajánlunk, hacsak az oldal kinézete nem változik gyakran.

A szerverválaszidő javítása

A szerver válaszideje függ a honlap forgalmától, az egyes oldalak által használt erőforrásoktól, a szerveren futó szoftvertől, és a tárhelytől. A válaszidő javításához állapítsd meg, hogy mi a szűk keresztmetszet az adatbázis-lekérdezések során, az útvonalakban, illetve hogy kevés-e a memória, majd javítsd ki ezeket a problémákat. Az optimális szerverválaszidő 200 ms alatt van.

CDN használata

A CDN (Content distribution network) lényege hogy a honlapod betöltési sebességét optimalizálja abban az esetben is, ha a szervertől egy fizikailag távoli gépről szeretné azt valaki elérni. Így eloszható a terhelés is, melyet a forgalom generál. Lényegében az oldalad különböző, földrajzilag egymástól távol elhelyezkedő adatközpontokban vannak eltárolva, ezért a felhasználók sokkal gyorsabban és megbízhatóbb útvonalon érhetik el az oldaladat.

Képek optimalizálása

Győződj meg róla, hogy a képeid nem nagyobbak a szükségesnél, a megfelelő formátumban vannak, és tömörítetted őket. Mi ezeket az ingyenes programokat használjuk: Mass Image Compressor, ILoveIMG.

Termékek importálása Woocommerce webshopba

Ha egy létező webáruházat szeretnénk átköltöztetni egy másik tartalomkezelő rendszerbe (CMS), akkor amellett, hogy jelentős fejtörést okoz a költöztetés SEO része, a termékek átimportálása is komoly problémát okozhat.

Előkészületek

Az első lépés, hogy biztonsági mentést készítünk az új weboldalról, a fájlokról és az adatbázisról is, függetlenül attól, hogy a domainnév megmaradt vagy módosult. Egy egyszerű termékimportálásnál nem lenne szabad balesetnek történnie, de több 10 000 termék importja idő- és erőforrásigényes lehet. A régi webshopról nem kell mentést csinálni, mivel egy termékexportálás remélhetően nem okoz végzetes hibát, és valószínűleg már úgyis mindegy. A termékekből a modulok jellemzően egy vesszővel vagy pontosvesszővel tagolt .csv fájlt generálnak. Az egyszerűség kedvéért nevezzük ezt az original fájlnak.

A feltöltés előtt arról is döntenünk kell, hogy milyen módszerrel importálunk: a Woocommerce saját import funkcióját szeretnénk használni, vagy egy plugint. Mi most a Woocommerce beépített importálóját mutatjuk be.

Az import fájl létrehozása

Az original fájlt nem lehet egyből feltölteni a Woocommerce-be, mivel a termékadatok struktúrája eltérő. Egyszerűen szólva, a különböző platformok különböző módokon tárolják ugyanazokat az adatokat. Az original-t tehát módosítani kell, és ehhez létre kell hozni egy külön táblázatot, amit nevezzük modified-nak.

A legjobb megoldásnak a Google Táblázatokat találtuk. Tapasztaltunk szerint egy Excelből generált .csv fájl, még ha UTF-8 kódolású is, gondot okoz a Woocommerce-nek az ékezetes betűk értelmezésében.

A modified gyakorlatilag az original másolata, melyben kicseréljük az első sorban lévő címeket a Woocommerce kódokra (shortcodes). Ezzel olvashatóvá tesszük az adathalmazt a Woocommerce-nek. A táblázat csak egyetlen munkalapból állhat. Ezután a táblázatot mentjük .csv-ben, vagy letöltjük .csv-ben.

Az importálás

A WordPress admin felületén kattintsunk a Termékek fülre, majd a Minden termék sorra. Itt a címsorban megtaláljuk az Importálás gombot. A megjelenő ablakban betallózzuk a fájlt, majd kattintsunk a Folytatás gombra. Innen az “Oszlop összerendelése” szakaszba jutunk, ahonnan a Woocommerce a táblázat első sorában megadott kódok alapján összerendeli az adatokat a saját adatbázisával. A bal oldali oszlopban mintát is mutat arra, hogy mit lát a táblázatunkból. A legördülő listából választhatunk, ha másik adattal szeretnénk összerendelni a táblázatunk adott oszlopát.

Bár érdemes minél alaposabb munkát végezni a modified fájllal, ha hibát követünk el, az sem katasztrófa. Az első lépéskor (CSV fájl feltöltése) a jelölőnégyzetbe kattintva csupán frissítjük a már feltöltött termékeinket, így olyan adatokat is felülírhatunk, melyek nem megfelelőek. Kifejezetten logikus az egész.

Képek importálása

A Woocommerce csak azokat a képeket tudja összerendelni a termékekkel, melyek már fel vannak töltve a Médiatárba. A táblázatban a megfelelő kód segítségével azonosítani tudjuk az oszlopot, majd a teljes URL beillesztésével hozzárendelhetjük a képet a termékhez. Több kép esetében a vessző karakter segítségével válasszuk el az URL-eket a cellán belül. Ez kissé macerás.

Reméljük, ez a folyamatleírás és tipp segíteni fog azoknak, akik a Woocommerce saját CSV fájl iportálójával szeretnék a termékeiket feltölteni a webshopjukba.

SEO kezdőknek

Aki egyszer abba a hatalmas fába vágja a fejszéjét, hogy egy jól működő, “keresőbarát” honlapot épít vagy építtet, annak elég hamar meg kell barátkoznia kell a SEO-val. Ha már tudod az alapokat, akkor ez a cikk biztosan nem neked szól. Egyébként viszont arra ösztönözlek, hogy olvasd el ezt a cikket, hogy legyen egy áttekintő képed arról, mi is a SEO. Ha nem hiszed, hogy ez egy fontos dolog, akkor bátran írd be a keresőbe. A Google keresője “csupán” 742 000 000 találatot dob… 0,62 másodperc alatt.

Mi az a SEO?

A SEO egy angolból átvett mozaikszó, és keresőoptimalizálást jelent (search engine optimalization). Gyakorlatilag ennek segítségével növelhető a weboldal forgalma mind mennyiségben, mind minőségben (konverzió). Emellett a cég/vállalkozás/márka arculaterősítését is befolyásolja, mert egy jól kivitelezett keresőoptimalizálás erősíti az oldal pozícióját a találati listán egy adott szegmensben. Az egészben a legszebb pedig az, hogy mindezt nem fizetett (hanem úgynevezett organikus) találatokkal hozza.

A sikeres optimalizáláshoz a kulcs a célközönség gondolkodásának a megértése. Mit jelent ez? Nem a keresőrobotoknak írjuk az oldal tartalmát, hanem embereknek. Meg kell fejteni, hogy mire keresnek az emberek az interneten, milyen szavakat használnak a kereséskor, és milyen tartalomra kíváncsiak az adott területen. Ez itt a lényeg egyre inkább! Persze közben ki kell elégítenünk a növekvő intelligenciájú keresőrobotok információéhségét, szóval a gyakorlatban egy kicsit ezeknek az algoritmusoknak is írunk.

Az alábbiakban arról lesz szó, hogy miként optimalizálhatjuk a weboldalunkat, pontosabban annak egy oldalát hatékonyan, miközben igyekszünk a felhasználóknak írni az oldalon lévő szövegeket.

A keresőmotorokról

A keresőmotorokat olyan gépekhez lehetne hasonlítani, amik válaszokat dobnak a feltett kérdésre. Feltérképeznek több milliárd információforrást, és több ezer tényező alapján eldöntik, hogy melyik forrás adja meg a legpontosabban a választ a feltett kérdésre.

Ez úgy történik, hogy a keresőmotorok rendszerezik az interneten található tartalmakat (weboldalak, dokumentumok, képek, videók stb.). Ezt a folyamatot crawlingnak, indexelésnek és rankingnak nevezik. Ezekről később fogunk szót ejteni.

Melyek az organikus találatok?

Ahogyan korábban szó volt róla, organikus találatoknak nevezzük azokat a keresési eredményeket, melyekért nem fizettünk. Régebben a fizetett hirdetéseket könnyen lehetett azonosítani, mert a böngészőben címkézve jelentek meg. Az organikus találatok ezek alatt, egységes megjelenéssel tűntek fel.

A találati oldalakon (search engine results pages, azaz SERPs) korábbinál jóval több hirdetési és dinamikus organikus keresési formátumokkal (ún. SERP funkciók) találkozhatunk. Erre példák a kiemelt részletek (vagy válaszdobozok), képnézegetők stb., és egyre inkább terjednek. Például, ha rákeresünk a Google-ban Pécs időjárására, akkor az első találat nem egy link lesz valamelyik előrejelző oldalra, hanem egyből a SERP-ben jelenik meg. Ha pedig begépeljük a “Szeged pizza” kifejezést, akkor a helyi pizzériák vannak felsorolva térképpel, nyitvatartási idővel, linkkel és elérhetőségekkel. Praktikus.

Fontos észben tartani, hogy a keresőmotorok bevételei a hirdetésekből származnak. Az a céljuk, hogy a keresési feladatokat egyre jobban oldják meg (a SERP-en belül), hogy az emberek visszatérjenek, és hogy utóbbiakat hosszabb ideig tartsák a SERP-eken.

A Google egyes SERP funkciói organikusak, ezért a SEO-val befolyásolhatóak. Ilyenek például a kiemelt részletek (előnyben részesített organikus találat, mely egy választ jelenít meg egy dobozon belül), és releváns kérdések. Természetesen van számos olyan keresési funkció, mely jellemzően nem befolyásolható a SEO-val annak ellenére sem, hogy nem fizetett hirdetés. Ezek olyan funkciók, melyek védett adatforrásokból származnak, amilyen a Wikipédia, WebMD és az IMDb.

Miért fontos a SEO?

Bár fizetett hirdetések, a közösségi média és más online platformok generálnak forgalmat a honlapokon, az internetes forgalmat a keresőmotorok irányítják. Az organikus keresési eredmények több digitális ingatlanra terjednek ki, hitelesebbnek tűnnek a hozzáértő keresők számára, és sokkal több kattintást kapnak, mint a fizetett hirdetések. Például az Egyesült Államokban történő keresések csupán 2,8 százalékában kattintanak az emberek fizetett hirdetésekre.

A SEO az egyetlen online marketing megoldás, amely ha megfelelően van beállítva, folyamatos hasznot hoz ráfordítás nélkül. Ha olyan tartalmat tudunk készíteni, ami megérdemli a jó helyezést a megfelelő kulcsszavakra, akkor az idővel jelentős forgalmat generálhat, miközben a hirdetésekbe folyamatosan tolni kell a pénzt, hogy a kívánt forgalom meglegyen.

A keresőmotorok egyre okosabbak, de még mindig segítenünk kell nekik. A honlapunk optimalizálása segít hasznosabb információhoz juttatni a keresőmotorokat, így az általunk létrehozott tartalmat megfelelően tudják indexelni és megjeleníteni a keresési találatok között.

Érdemes SEO-szakembert fogadni, vagy megkeresni egy ügynökséget?

Az időnktől, tanulási hajlandóságunktól és a honlapunk összetettségétől függően valamilyen szinten el tudunk végezni keresőoptimalizálást (SEO). De egy szakértő segítségét is igénybe vehetjük. Bármelyik megoldás jó!

Ha az utóbbi felé hajlasz jó tudni, hogy sokan kínálnak ilyen szolgáltatásokat az interneten, mint SEO-szakemberek, -ügynökségek stb., ám a nyújtott szolgáltatás minősége is ilyen széles skálán mozog. Ha tudod, miként válaszd ki a jó szakembert vagy céget, azzal sok pénzt és időt takarítasz meg. Sőt, a helytelen SEO-technikák több kárt okozhatnak, mint amennyi hasznot hoznak.

White hat és black hat SEO

A White hat SEO a teljesen szabálykövető SEO-technikákra utal, és az a célja, hogy a legjobb minőséget adja a felhasználóknak. A Black hat SEO ennek éppen az ellenkezője, vagyis olyan eljárások, melyeknek a keresőmotorok megtévesztése vagy becsapása a célja. Bár a Black hat SEO működhet, óriási kockázatot is hordoz magában, mert az oldalt a keresőmotorok megbüntethetik és/vagy deindexálhatják (eltávolítják a keresési eredmények közül), továbbá nem is túl etikus eljárás. Megbüntett honlapok vittek már csődbe vállalkozásokat.

Szóval igen fontos jól megválasztani, hogy melyik SEO-szakember vagy -ügynökség végzi a honalpunk keresőoptimalizálását.

A SEO-iparág és a keresőmotorok közös érdeke

A keresőmotorok a honlapok tulajdonosainak az érdekeit keresik. Valójában a Google kiadott egy kezdőknek szóló útmutatót, Search Engine Optimization Starter Guide címmel. Támogatják a SEO-közösség erőfeszítéseit is. A digitális marketing konferenciákra rendszeresen elmennek vezető keresőmotorok képviselői. A Google támogatja a webmestereket és a SEO-szakembereket egy fórumon (Webmaster Central Help Forum) és egy élő üzenőfalon keresztül. De mindezt miért? Azért, mert az érdek közös: mindenki akkor marad a piacon, ha a felhasználók elégedettek. És jobb együttműködni, mint a nagy ellentétek közepette elvérezni.

Bár a webmestereknek szóló útmutatók keresőmotoronként változnak, az alapelv ugyanaz: Ne próbáljuk meg becsapni a keresőmotort. Inkább adjunk egy nagyszerű online élményt a felhasználónak. Így a keresőmotorok útmutatóit követve kiszolgálhatjuk a felhasználó igényeit és céljait.

A Google webmestereknek szóló útmutatója

Alapelvek:

Kerülendő:

A felhasználó igényeinek kiszolgálása

A fenti útmutatók megsértése helyett (a keresőmotorok kijátszása) törekedjünk a felhasználó igényeinek és céljainak a kiszolgálására. Miközben valaki keres az interneten, van a fejében egy kívánatos végeredmény. Ez lehet egy válasz egy kérdésre, egy koncertjegy, fotó egy kutyáról. Nos, ez a felhasználói igény.

Ha egy felhasználó rákeres a szalag szóra, lehet hogy egy díszes szalagot keres, szalagkábelt vagy fűrészlapot a szalagfűrészbe. A keresőoptimalizálás során a cél az, hogy a gyorsan gondoskodjunk a felhasználó által keresett tartalomról, az általa kínált formában.

A leggyakoribb igények:

Információ: Információ keres. Példa: “Hány szárnya van a méhnek?”

Navigációs: Egy adott honlapot keres. Példa: “jófogás”

Átirányítás: Valamit vásárolna. Példa: “olcsó Asus laptop”

Megnézhetjük a felhasználói igényeket, ha rákeresünk a kulcsszava(i)nkra, és elemezzük a jelenlegi találati oldalt (SERP). Például, ha egy slideshow-t találunk a lista elején, akkor minden bizonnyal az adott kulcsszó keresésekor az emberek képeket várnak. Az is segíthet, ha elemezzük, hogy az organikus találati lista élén lévő oldalak milyen tartalmat szolgáltatnak, amit mi nem.

Releváns, minőségi tartalommal előrébb kerülhetünk a találati listán, és ami még fontosabb, hitelesebbek és megbízhatóbbak leszünk a célcsoportunk szemében.

Az első lépés az, hogy elemezzük a saját honlapunk céljait, és ezután készítjük el a SEO-tervünket.

Az ügyfelem/saját céljai(m)

Minden honlap különböző, ezért fontos időt szánni az adott oldal üzleti céljainak megvizsgálására. Ez nem csak abban fog segíteni, hogy meghatározzuk, mire kellene a keresőoptimalizálásnak koncentrálnia, hol mérjük a konverziókat stb., de abban is, hogy miről tárgyaljunk SEO-projetek kapcsán az ügyfelekkel, vezetőkkel és így tovább.

Melyek a teljesítménymutatók (KPI = “Key Performance Indicators”), melyek a keresőoptimalizálásba történő befektetés eredményességének szintjelzői? Érdemes ezeket dokumentálni, még akkor is, ha ennyire egyszerű az egész:

A ____________ honlapon az elsődleges SEO KPI-m: ____________.

Néhány gyakori KPI:

Ugye érdekes, hogy a listában nincsenek benne a “helyezés” és “forgalom” célok? Ez nem véletlen, ugyanis a helyezés és a forgalom nem célok, hanem eszközök a célhoz. Az üzleti eredmény nem a forgalomból és a Google találati listáján lévő előkelő helyezésből fakad, hanem a vállalkozás életszerű céljainak eléréséből.

Nézzünk egy példát. Van egy speciális porszívót forgalmazó webshopunk, amely az alábbi mutatók valamelyikét hozza havonta. Melyiket választanád, amelyiket

Ha azzal a céllal végzel keresőoptimalizálást az oldaladon, hogy konverziót hajts végre, akkor reméljük, az utóbbi lehetőséget választod.

Mielőtt tehát belevágunk a keresőoptimalizálásba, határozzuk meg az üzleti céljainkat, majd a SEO segítségével érjük el őket. Jól használva hosszútávú célok érhetőek el vele, melyek a valódi cégeket jellemzik.